Zakodowani w bibliotece - rodzice
-
-
-
Rodzic bezpiecznego dziecka w sieci
-
Ile czasu nasze dzieci spędzają przed ekranem? Jak myślą dzieci a jak rodzice? Czy dzieci i rodzice widzą jakieś problemy w korzystaniu z nowych technologii i czy wiedzą jak je rozwiązywać? Między innymi tym zagadnieniom poświęcone były w bibliotece spotkania z psycholog Dorotą Celej.
Ile czasu 5-latek spędza przed ekranami? One same uważają, że 24 sekundy, minutę może godzinę. Rodzice przyznają, że różnie. Ile dzieci tyle historii. Jedno nie jest w ogóle zainteresowane żadnymi ekranami, inne oglądają tylko bajki, jeszcze inne grają na komputerze, smartfonie, tablecie lub Play Station. Są też takie, które czas wolny spędzają głównie z ekranem, w każdej możliwej formie. Dnia 10 maja 2018 roku 5-latki uczestniczące w projekcie "Zakodowani w bibliotece" po teatrzyku spotkały się z psychologiem. W luźnej atmosferze dzieci rozmawiały z Panią Dorotą Celej mówiąc nie tylko o tym ile grają ale też w co, jak często oraz w jakiej pozycji. Zaskoczone 5-latki usłyszały, że nasz kręgosłup najbardziej lubi kiedy siedzimy a pozycja leżąca nie jest odpowiednia. Dzieci dowiedziały się także, że w ich wieku czas spędzony na takiej formie spędzania czasu to ok. 1-2 godziny.
-
-
-
-
-
Spotkania
-
Podczas spotkań z rodzicami 10, 16 i 21 maja Pani psycholog przekazała rodzicom to, czego dowiedziała się od dzieci:
- mają problem ze zrozumieniem pojęcia czasu: sekundy, minuty i godziny to na razie abstrakcja
- nie znają pojęcia: bez ograniczeń (przykład: dziecko, które nie gra mówi, że nie ma ograniczeń w graniu)
- grają i oglądają w nieprawidłowej pozycji ciała
- zasypiają przy telewizji co jest niedopuszczalne
- mają telewizory i inne urządzenia z ekranami w pokoju co utrudnia prawidłowy rozwój dziecka
- WIDZĄ ILE CZASU z komórką w dłoni lub przy komputerze spędzają rodzice i im się to nie podoba
-
-
-
-
-
-
-
Zasady
-
Na spotkaniu rodzice dowiedzieli się także, że dzieci w wieku do 2 lat nie powinny w ogóle korzystać z urządzeń z ekranami. W wieku 2 do 5 lat 1-2 godziny dziennie a od 6 lat przy założeniu, że doba wygląda tak:
- 12 godzin jest aktywny (przedszkole, jedzenie, zabawa itp.)
- 8-11 godzin śpi
- gra, ogląda: tyle czasu ile zostało
Pani Dorota Celej przekazała rodzicom prośbę dzieci: ustawianie czasomierzy na korzystanie z nowych technologii, ponieważ dzieci chcą wiedzieć ile czasu mogą korzystać z ekranów. Psycholog podkreślała, jak ważne są jasne zasady w korzystaniu z nowinek technologicznych oraz bycie konsekwentnym. Mówiła, że nie zachęca do zachęcania dziecka do korzystania z technologii ale także nie zachęca. Za najważniejszą uznała: obecność. Jak w każdej innej aktywności dziecka najistotniejsza jest obecność rodzica i kontrola tego, co dziecko wyszukuje i ogląda a także tłumaczenie sytuacji, których dziecko nie rozumie lub których się boi.
-
-
-