Biedroneczki - Informacje dla rodziców
Spis treści
Przed Państwa dziećmi, a także przed Państwem stoi nowy, bardzo ważny rozdział w życiu, już lada moment zacznie spędzać sporą część dnia w zupełnie nowym otoczeniu dlatego bardzo ważnym elementem dla całej rodziny jest PROCES ADAPTACJI.
W pierwszych tygodniach adaptacji rola rodziców jest ogromna – to od ich postępowania, nastawienia i rozsądku zależy to, jak przebiegnie cały proces. Zapamiętaj zatem kilka ważnych zasad i dowiedz się, jakich błędów powinniście unikać.
10 ZASAD DO DOBREJ ADAPTACJI DZIECKA W PRZEDSZKOLU
1. Zapoznaj dziecko z placówką, zanim zacznie do niej uczęszczać.
2. Stopniowo wydłużaj czas pobytu dziecka w placówce.
3. Pozwól dziecku przynosić do placówki ulubioną zabawkę.
4. Informuj dziecko, kiedy po nie wrócisz.
5. Buduj pozytywne wrażenie o placówce.
6. Zachowuj się pewnie.
7. Poproś rodzinę (babcię, dziadka, każdą inną dorosłą osobę) o pomoc.
8. Nie przeciągaj pożegnań.
9. Rozmawiaj z personelem.
UNIKAJ BŁĘDÓW!
Niektóre twoje zachowania, choć intuicyjne i wynikające z dobrej woli, mogą zaburzyć proces adaptacji albo nawet zniszczyć to, co udało się osiągnąć do tej pory. Oto, czego nie powinnaś robić:
· Nie płacz
· Nie znikaj bez pożegnania
· Nie ulegaj, gdy dziecko płacze
· Nie nagradzaj i nie przekupuj
· Nie zaglądaj do sali po pożegnaniu
· Nie kłam
· Nie zawstydzaj i nie porównuj
Jeśli tylko będziecie trzymać się tych reguł, proces adaptacji nie powinien trwać dłużej, niż kilka tygodni. I potem jedyne, co zobaczycie, to radosne dziecko, które szybko daje buziaka, bo koniecznie musi już biec do swoich kolegów.
CO MOŻNA DLA DZIECKA ZROBIĆ, ABY UŁATWIĆ PROCES ADAPTACJI?
· Otoczyć je spokojem i miłością
· Ćwiczyć samodzielność dziecka w domu
· Dbać o rozwój ruchowy
· Wyleczyć dziecko do końca, gdy jest chore
· Nie przeładowywać dziecka zajęciami dodatkowymi
CO MOŻE ULEC ZMIANIE W PIERWSZYCH DNIACH, TYGODNIACH PRZEDSZKOLA?
· Sposób prowadzenia rozmowy dziecka z rodzicem
· Zmiana nawyków w zakresie zabawy i odpoczynku
· Dziecko może sprawdzać konsekwencję rodzica w utrzymaniu decyzji o uczęszczaniu do przedszkola
· Zmiana w zakresie samoobsługi w domu
Dziecko może bardzo dobitnie zgłaszać protest przeciwko chodzeniu do przedszkola
Powodów może być wiele, a trzylatek może nie być w stanie nazwać ich po imieniu. Warto spytać nauczyciela, lub inna osobę, co takiego rzeczywiście się wydarzyło, czy dziecko popadło z kimś w konflikt, czy nie wystraszyło się czegoś lub kogoś…itp.Pamiętajmy przede wszystkim o tym, że jesteśmy dla dziecka jako rodzice najważniejsi na świecie. To, jak my-dorośli podejdziemy do procesu adaptacji dziecka w przedszkolu, będzie miało ogromny wpływ na jego komfort psychiczny i poczucie bezpieczeństwa w tej nowej sytuacji. A im mniej stresu w nas, tym więcej radosnych przeżyć do zauważenia.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE
· Dzieci ubieramy wygodnie, w rzeczy nie krępujące ruchów i umożliwiające swobodna zabawę i poruszanie się, z rozciągliwymi dekoltami. Ubiór „na cebulkę”,
· Przygotowujemy dodatkowy komplet ubrań na zmianę w podpisanym worku,
· Przynosimy obuwie zmienne wsuwane lub na rzepy, antypoślizgowe. Prosimy o obuwie na zewnątrz bez skomplikowanych zapięć,
· W pierwszym dniu przedszkola dziecko otrzymuje własne miejsce w szatni. Zostaje ono podpisane w umowny sposób - znaczkiem, zdjęciem, imieniem. Warto wytłumaczyć dziecku, że powinno pilnować swoich rzeczy, pokazać, która jest jego szafka, jakie dostało kapcie, buty, ubrania rezerwowe
· Dzieci przyprowadzane są i odbierane przez rodziców lub upoważnione osoby.
· Rodzice czekają aż dziecko wejdzie do sali samo lub zostanie odprowadzone przez pracownika przedszkola – woźna
· Odbieranie dzieci odbywa się poprzez wywołanie dziecka przez domofon
· Proszę pamiętać o zamykaniu drzwi i furtki i nie zapominać o zasuwce na bramce.
- poprz.
- nast. »»