Drukuj

Informacje dla rodziców

Opublikowano w Puchatki

 

 


 

ZAJĘCIA DODATKOWE W GRUPIE „ PUCHATKI”

 

Język angielski w naszej grupie odbywa się w każdy piątek.

 

 

 

GRUPA I

od godz. 13:40 do godz. 14:10

 

GRUPA II

od godz. 14:10 do godz. 14:40

 

 

   

Religia w naszej grupie odbywa się w każdy czwartek

od godziny 13:15 do godziny 13:45.

 

 

 

 

Zajęcia z terapii mowy dzieci z naszej grupy mają w każdy poniedziałek

od godziny 8:00 do godziny 11:30.

 


 


 

 

 

Charakterystyka gotowości szkolnej

dziecka

Charakterystyka dziecka dojrzałego umysłowo

  • Chce się uczyć i poznawać;
  • Z zainteresowaniem opowiada o obowiązkach przedszkolnych;
  • Interesuje się czytaniem i pisaniem oraz liczbami;
  • Zadaje dużo pytań dorosłym;
  • Swobodnie posługuje się mową;
  • Rozumie mowę innych;
  • Opanowało określony zakres umiejętności czytania;
  • Zdolne jest do skupienia uwagi;
  • Posiada pewien zasób doświadczeń; itp.

W zakresie gotowości intelektualnej ważną rolę odgrywa aktywność poznawcza dziecka, jego zainteresowanie bliższą i dalszą rzeczywistością, zainteresowanie wiedzą jako głównym źródłem informacji. Dziecko – gotowe intelektualnie do szkoły – chce się uczyć i dysponuje zasobem wiadomości, doświadczeń wyobrażeń, będących podstawą do rozwoju pojęć. Potrafi też słuchać ze zrozumieniem tego, o czym mówi nauczyciel, spełniać jego polecenia, jasno i konkretnie odpowiadać na jego pytania. Ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze (mowę, myślenie, uwagę, pamięć, wyobraźnię, spostrzegawczość), a jego mowa jest poprawna pod względem artykulacyjnym. W zakres gotowości intelektualnej wchodzi też gotowość do pisania, czytania i matematyki. Na gotowość do pisania składa się rozpoznawanie kierunków, orientacja w przestrzeni, pamięć ruchowa, myślenie reprodukcyjno - analityczne, usprawniona ręka prawa i lewa, szybkość odtwarzania znaków graficznych, koordynacja wzrokowo-ruchowa. O gotowości do nauki czytania można mówić wtedy, gdy dziecko ma dobrze rozwiniętą spostrzegawczość wzrokową i słuchową. Stanowi ona podstawowy warunek opanowania umiejętności dokonywania przez nie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej, która przejawia się w różnicowaniu i rozpoznawaniu dźwięków i kształtów. Ważne jest też to, by dziecko wymawiało poprawnie wszystkie głoski, wyrazy i zwroty. Natomiast gotowość do nauki matematyki obejmuje rozumienie i umiejętność określania przez dziecko stosunków przestrzennych, czasowych i ilościowych w działaniu praktycznym. Szczególnego znaczenia nabiera również umiejętność wyodrębniania i klasyfikowania zbiorów różnych przedmiotów według cech jakościowych.



Charakterystyka dziecka dojrzałego emocjonalno –

społecznie

  • Jest samodzielne, zaradne, itd.;
  • Potrafi nawiązywać kontakty z rówieśnikami i nauczycielem wychowania przedszkolnego;
  • Łatwo orientuje się w nowym środowisku społecznym;
  • Posiada równowagę uczuciową i opanowanie;
  • Jest zdyscyplinowane;
  • Jest obowiązkowe i wytrwałe;
  • Jest wrażliwy na opinię nauczyciela;
  • Wierzy we własne siły; itp.

Przejawem gotowości emocjonalno-społecznej dziecka jest panowanie nad własnymi emocjami i równowaga nerwowa, a także wiara w siebie i swoje możliwości, radość z odnoszonych sukcesów i spokojne znoszenie porażek. Dziecko wstępujące do szkoły przejawia duży stopień samodzielności, zaradności, odpowiedzialności. Potrafi nawiązywać kontakty z rówieśnikami, nauczycielem, innymi osobami dorosłymi i obdarza je uwagą wartościującą. Przestrzega norm i zasad obowiązujących w grupie i respektuje prawa kolegów. Poza tym jest obowiązkowe, wytrwałe, umiejące oceniać nie tylko poczynania innych osób, ale także dokonywać samooceny. Stosuje zwroty grzecznościowe, zna swoje imię i nazwisko.


 

Charakterystyka dziecka dojrzałego fizycznie

  • Jest zdrowe;
  • Posiada ogólną sprawność i wydolność organizmu;
  • Posiada odpowiedni zasób sił fizycznych;
  • Jest odporne na zmęczenie;
  • Jest zrównoważone nerwowo;
  • Jest zręczne i sprawne;
  • Wykonuje ruchy ciągłe;
  • Utrzymuje kierunek ruchu;
  • Potrafi hamować impulsy ruchowe;
  • Przetwarza graficzny obraz litery lub wyrazu na obraz dźwiękowy głosek lub słów; itp.

Rozwój fizyczno-ruchowy dziecka jest prawidłowy, gdy przejawia ono ogólną sprawność fizyczną, a także sprawność manualną, polegającą na koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ruchy wykonywane przez dziecko są precyzyjne i nie występują nasilone współruchy podczas wykonywania różnych czynności. Zmniejsza się też napięcie mięśniowe podczas wykonywania ruchów przyswojonych wcześniej. Występuje też dobra koordynacja ruchów całego ciała podczas wykonywania przez kilkulatka czynności samoobsługowych. U dziecka gotowego do rozpoczęcia nauki w szkole dobrze rozwinięte są ruchy postawno-lokomocyjne, przejawiające się w umiejętności zachowania ciała w równowadze, dostosowaniu własnego kroku do kroku rówieśników, a nawet do osób dorosłych. Ważny jest stan zdrowia dziecka, odporność na choroby, zmęczenie oraz prawidłowy rozwój narządów i układów wewnętrznych.


 


 

 

OBOWIĄZEK SZKOLNY NASZYCH DZIECI



Od 1 września 2014 r.:

  • obowiązek szkolny obejmie wszystkie dzieci siedmioletnie (rocznik 2007) oraz dzieci sześcioletnie, urodzone w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2008 r.,

  • spełnianie obowiązku szkolnego będą mogły rozpocząć również dzieci urodzone w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2008 r., jeśli taka będzie wola ich rodziców (wniosek rodziców).

Od 1 września 2015 r.:

  • obowiązek szkolny obejmie dzieci siedmioletnie, urodzone w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2008 r., które rok wcześniej nie rozpoczęły spełniania obowiązku szkolnego, oraz wszystkie dzieci z rocznika 2009 (sześciolatki).

Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej


 

PLAN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

 

NA  ROK SZKOLNY 2014/ 2015

 

w grupie PUCHATKI

 

 

 

 

 



 

WSTĘP:

 

Rodzina i przedszkole są najważniejszymi środowiskami wychowawczymi małego dziecka. To one są odpowiedzialne za wprowadzanie go w świat ludzi dorosłych i uczenie sztuki życia. Nie jest to zadanie łatwe, dlatego powinno istnieć między nimi świadome i celowo zorganizowane współdziałanie.

 

Współpraca nauczycieli z rodzicami stanowi jeden z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje harmonijny i wszechstronny rozwój dzieci, wpływa zarówno na ich postępy w edukacji jak i w zachowaniu. Daje również szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców jako osób odpowiedzialnych za prawidłowy rozwój najmłodszych.

 

Właściwie zorganizowana współpraca z rodzicami to jeden z istotnych czynników osiągania przez placówkę oświatową i nauczycieli dobrych wyników wychowania. Sposób organizowania tej współpracy, jej charakter, udział rodziców w życiu przedszkola zależy w dużej mierze od środowiska, w którym mieści się przedszkole. Środowisko i jego potrzeby powinny wyznaczać nauczycielowi kierunki działań najbardziej korzystne dla dzieci, rodziców i placówki przedszkolnej.

 

Nadrzędnym celem tego planu jest zachęcanie rodziców do współpracy w atmosferze zrozumienia i sympatii oraz postrzeganie ich jako cennych partnerów w doskonaleniu działań wychowawczych.

 

 

Cel ogólny:

 

  • Wdrażanie rodziców do ścisłej współpracy z przedszkolem i umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci.

 

 

 

Cele szczegółowe:

 

  • Dążenie do jednolitości oddziaływań wychowawczo- dydaktycznych  przedszkola i środowiska rodzinnego.

  • Wszechstronny rozwój dziecka.

  • Stworzenie partnerskich relacji między rodzicami a nauczycielami w zakresie odpowiedzialności za proces wychowawczy dzieci.

  • Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych.

  • Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola.

  • Współdziałanie z rodzicami w zakresie rozpoznawania możliwości rozwojowych dzieci.

  • Angażowanie rodziców w prace użyteczne na rzecz przedszkola.

  • Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację.

  • Przekazywanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu.

  • Przekazywanie informacji na temat wyników diagnozy w szczególności dzieci 5 - letnich.

  • Współudział nauczycieli i rodziców z rozwiązywaniu zaistniałych problemów wychowawczych

  • Poznanie opinii rodziców na temat funkcjonowania placówki oraz oczekiwań względem przedszkola.

 

 

Lp.

Zadania

Sposób realizacji

Termin realizacji

Uwagi

1.

Poznanie dzieci i ich środowiska

1. Przeprowadzenie  obserwacji oraz diagnozy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole

2. Informowanie rodziców o wynikach przeprowadzonych diagnoz

3. Rozmowy indywidualne, konsultacje, odbywane z inicjatywy nauczycieli i rodziców: dzielenie się osiągnięciami i niepowodzeniami dziecka, bieżące informacje z życia grupy i o dziecku, rozwiązywanie zaistniałych problemów dydaktycznych i wychowawczych;

4. Uzyskanie zgody rodziców na:

-  uczestnictwo dzieci w terapii logopedycznej;

- odbiór dzieci z przedszkola;

- udział dzieci w zajęciach dodatkowych organizowanych w przedszkolu;

- uczestnictwo dz. 5 letnich w zajęciach religii,

1. Październik 2014

2. Listopad 2014  

3. W ciągu roku  

4. Wrzesień 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Zachęcanie rodziców do współdziałania

1. Opracowanie planu współpracy przedszkola z rodzicami i przedstawienie rodzicom na zebraniu.

2.  Zapoznanie rodziców z dokumentacją przedszkola: Statut, Koncepcja Pracy, Procedury bezpieczeństwa, Program wychowawczy i Profilaktyki. Wprowadzanie w tej dokumentacji  zmian, z inicjatywy rodziców.

3. Udział rodziców w planowaniu tematyki spotkań z poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną

4. Systematyczne prowadzenie kącików grupowych: aktualizowanie prac plastycznych dzieci, prezentacja zamierzeń dydaktyczno- wychowawczych, nauczanych  piosenek, wierszy

5. Prowadzenie kącików informacyjnych dla rodziców:

- umieszczanie informacji o uroczystościach i planowanych wycieczkach .

- umieszczanie miesięcznych zagadnień wychowawczo – dydaktycznych ,

6. Zachęcenie do systematycznego odwiedzania strony WWW przedszkola.

7.  Udział rodziców w organizacji planowanych konkursów, uroczystości, teatrzyków, wycieczek.

8.  Pomoc w zakupie paczek choinkowych i zabawek do grup.

9. Pozyskiwanie sponsorów.

10. Pozyskiwanie informacji na temat potrzeb i oczekiwań rodziców oraz poznanie opinii na temat  funkcjonowania placówki, poprzez  różnorodne formy kontaktów z rodzicami: wywiad, ankieta, skrzynka kontaktowa.

1. Wrzesień 2014

2. Wrzesień 2014 

3. W ciągu roku 

4. W ciągu roku

5. W ciągu roku

 6. W zależności od potrzeb potrzeb

7. W zależności od potrzeb 

8. Grudzień 2014 

9. W ciągu roku 

10. W zależności od potrzeb

 

3.

 Zachęcanie rodziców do udziału w uroczystościach przedszkolnymi, zajęciach otwartych, spotkaniach grupowymi.

 

1. Zapraszanie rodziców na okolicznościowe uroczystości ogólno- przedszkolne i grupowe; wspólna zabawa.

2.Wykonywanie indywidualnych zaproszeń

3. Organizowanie zebrań, zajęć otwartych, warsztatów dla rodziców oraz dni otwartych w przedszkolu,

4. Organizacja festynu rodzinnego „Święto Rodziny”.

5.  Zachęcanie rodziców do czytania w przedszkolu dzieciom bajek w ramach akcji „ Cała Polska czyta dzieciom”.

6.  Udział rodziców w  akcjach charytatywnych.

1. W ciągu roku 

2. W zależności od potrzeb 

3. Wg harmonogramu

4. Czerwiec 2015

5. W ciągu roku

6. W zależności od potrzeb

 

4.

Pedagogizacja rodziców.

1. Popularyzacja czytelnictwa pedagogicznego z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rodziców; kserowanie ciekawych artykułów, ćwiczeń i zadań dla dzieci.

2. Informowanie rodziców o kierunkach pracy przedszkola i zamierzeniach wychowawczo-dydaktycznych w bieżącym roku szkolnym oraz realizowanych przez nauczycielki w każdym miesiącu.

3. Organizacja spotkań grupowych– rozmowy dotyczące osiągnięć dzieci, problemów wychowawczych i innych wynikających z inicjatywy i zainteresowań rodziców.

4. Zapoznanie rodziców z podstawą programową oraz programem wychowania przedszkolnego.

5. Organizacja spotkań ze specjalistami z poradni pedagogiczno- psychologicznej

6.   Organizacja warsztatów dla rodziców

 

1. W zależności od potrzeb

2. W ciągu roku 

3. W zależności od potrzeb 

4. Wrzesień 2014

5. W zależności od potrzeb

6. W ciągu roku