Informacje dla rodziców - Plan współpracy z rodzicami na rok szkolny 2014/2015
Spis treści
PLAN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
NA ROK SZKOLNY 2014/ 2015
w grupie PUCHATKI
WSTĘP:
Rodzina i przedszkole są najważniejszymi środowiskami wychowawczymi małego dziecka. To one są odpowiedzialne za wprowadzanie go w świat ludzi dorosłych i uczenie sztuki życia. Nie jest to zadanie łatwe, dlatego powinno istnieć między nimi świadome i celowo zorganizowane współdziałanie.
Współpraca nauczycieli z rodzicami stanowi jeden z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje harmonijny i wszechstronny rozwój dzieci, wpływa zarówno na ich postępy w edukacji jak i w zachowaniu. Daje również szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców jako osób odpowiedzialnych za prawidłowy rozwój najmłodszych.
Właściwie zorganizowana współpraca z rodzicami to jeden z istotnych czynników osiągania przez placówkę oświatową i nauczycieli dobrych wyników wychowania. Sposób organizowania tej współpracy, jej charakter, udział rodziców w życiu przedszkola zależy w dużej mierze od środowiska, w którym mieści się przedszkole. Środowisko i jego potrzeby powinny wyznaczać nauczycielowi kierunki działań najbardziej korzystne dla dzieci, rodziców i placówki przedszkolnej.
Nadrzędnym celem tego planu jest zachęcanie rodziców do współpracy w atmosferze zrozumienia i sympatii oraz postrzeganie ich jako cennych partnerów w doskonaleniu działań wychowawczych.
Cel ogólny:
- Wdrażanie rodziców do ścisłej współpracy z przedszkolem i umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci.
Cele szczegółowe:
-
Dążenie do jednolitości oddziaływań wychowawczo- dydaktycznych przedszkola i środowiska rodzinnego.
-
Wszechstronny rozwój dziecka.
-
Stworzenie partnerskich relacji między rodzicami a nauczycielami w zakresie odpowiedzialności za proces wychowawczy dzieci.
-
Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych.
-
Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola.
-
Współdziałanie z rodzicami w zakresie rozpoznawania możliwości rozwojowych dzieci.
-
Angażowanie rodziców w prace użyteczne na rzecz przedszkola.
-
Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację.
-
Przekazywanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu.
-
Przekazywanie informacji na temat wyników diagnozy w szczególności dzieci 5 - letnich.
-
Współudział nauczycieli i rodziców z rozwiązywaniu zaistniałych problemów wychowawczych
-
Poznanie opinii rodziców na temat funkcjonowania placówki oraz oczekiwań względem przedszkola.
Lp. |
Zadania |
Sposób realizacji |
Termin realizacji |
Uwagi |
1. |
Poznanie dzieci i ich środowiska |
1. Przeprowadzenie obserwacji oraz diagnozy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole 2. Informowanie rodziców o wynikach przeprowadzonych diagnoz 3. Rozmowy indywidualne, konsultacje, odbywane z inicjatywy nauczycieli i rodziców: dzielenie się osiągnięciami i niepowodzeniami dziecka, bieżące informacje z życia grupy i o dziecku, rozwiązywanie zaistniałych problemów dydaktycznych i wychowawczych; 4. Uzyskanie zgody rodziców na: - uczestnictwo dzieci w terapii logopedycznej; - odbiór dzieci z przedszkola; - udział dzieci w zajęciach dodatkowych organizowanych w przedszkolu; - uczestnictwo dz. 5 letnich w zajęciach religii, |
1. Październik 2014 2. Listopad 2014 3. W ciągu roku 4. Wrzesień 2014
|
|
2. |
Zachęcanie rodziców do współdziałania |
1. Opracowanie planu współpracy przedszkola z rodzicami i przedstawienie rodzicom na zebraniu. 2. Zapoznanie rodziców z dokumentacją przedszkola: Statut, Koncepcja Pracy, Procedury bezpieczeństwa, Program wychowawczy i Profilaktyki. Wprowadzanie w tej dokumentacji zmian, z inicjatywy rodziców. 3. Udział rodziców w planowaniu tematyki spotkań z poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną 4. Systematyczne prowadzenie kącików grupowych: aktualizowanie prac plastycznych dzieci, prezentacja zamierzeń dydaktyczno- wychowawczych, nauczanych piosenek, wierszy 5. Prowadzenie kącików informacyjnych dla rodziców: - umieszczanie informacji o uroczystościach i planowanych wycieczkach . - umieszczanie miesięcznych zagadnień wychowawczo – dydaktycznych , 6. Zachęcenie do systematycznego odwiedzania strony WWW przedszkola. 7. Udział rodziców w organizacji planowanych konkursów, uroczystości, teatrzyków, wycieczek. 8. Pomoc w zakupie paczek choinkowych i zabawek do grup. 9. Pozyskiwanie sponsorów. 10. Pozyskiwanie informacji na temat potrzeb i oczekiwań rodziców oraz poznanie opinii na temat funkcjonowania placówki, poprzez różnorodne formy kontaktów z rodzicami: wywiad, ankieta, skrzynka kontaktowa. |
1. Wrzesień 2014 2. Wrzesień 2014 3. W ciągu roku 4. W ciągu roku 5. W ciągu roku 6. W zależności od potrzeb potrzeb 7. W zależności od potrzeb 8. Grudzień 2014 9. W ciągu roku 10. W zależności od potrzeb |
|
3. |
Zachęcanie rodziców do udziału w uroczystościach przedszkolnymi, zajęciach otwartych, spotkaniach grupowymi.
|
1. Zapraszanie rodziców na okolicznościowe uroczystości ogólno- przedszkolne i grupowe; wspólna zabawa. 2.Wykonywanie indywidualnych zaproszeń 3. Organizowanie zebrań, zajęć otwartych, warsztatów dla rodziców oraz dni otwartych w przedszkolu, 4. Organizacja festynu rodzinnego „Święto Rodziny”. 5. Zachęcanie rodziców do czytania w przedszkolu dzieciom bajek w ramach akcji „ Cała Polska czyta dzieciom”. 6. Udział rodziców w akcjach charytatywnych. |
1. W ciągu roku 2. W zależności od potrzeb 3. Wg harmonogramu 4. Czerwiec 2015 5. W ciągu roku 6. W zależności od potrzeb |
|
4. |
Pedagogizacja rodziców. |
1. Popularyzacja czytelnictwa pedagogicznego z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rodziców; kserowanie ciekawych artykułów, ćwiczeń i zadań dla dzieci. 2. Informowanie rodziców o kierunkach pracy przedszkola i zamierzeniach wychowawczo-dydaktycznych w bieżącym roku szkolnym oraz realizowanych przez nauczycielki w każdym miesiącu. 3. Organizacja spotkań grupowych– rozmowy dotyczące osiągnięć dzieci, problemów wychowawczych i innych wynikających z inicjatywy i zainteresowań rodziców. 4. Zapoznanie rodziców z podstawą programową oraz programem wychowania przedszkolnego. 5. Organizacja spotkań ze specjalistami z poradni pedagogiczno- psychologicznej 6. Organizacja warsztatów dla rodziców
|
1. W zależności od potrzeb 2. W ciągu roku 3. W zależności od potrzeb 4. Wrzesień 2014 5. W zależności od potrzeb 6. W ciągu roku |
|
- «« poprz.
- nast.