Drukuj

Informacje dla rodziców - Plan współpracy z rodzicami na rok szkolny 2014/2015

Opublikowano w Puchatki

Spis treści

 

PLAN WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

 

NA  ROK SZKOLNY 2014/ 2015

 

w grupie PUCHATKI

 

 

 

 

 



 

WSTĘP:

 

Rodzina i przedszkole są najważniejszymi środowiskami wychowawczymi małego dziecka. To one są odpowiedzialne za wprowadzanie go w świat ludzi dorosłych i uczenie sztuki życia. Nie jest to zadanie łatwe, dlatego powinno istnieć między nimi świadome i celowo zorganizowane współdziałanie.

 

Współpraca nauczycieli z rodzicami stanowi jeden z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje harmonijny i wszechstronny rozwój dzieci, wpływa zarówno na ich postępy w edukacji jak i w zachowaniu. Daje również szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców jako osób odpowiedzialnych za prawidłowy rozwój najmłodszych.

 

Właściwie zorganizowana współpraca z rodzicami to jeden z istotnych czynników osiągania przez placówkę oświatową i nauczycieli dobrych wyników wychowania. Sposób organizowania tej współpracy, jej charakter, udział rodziców w życiu przedszkola zależy w dużej mierze od środowiska, w którym mieści się przedszkole. Środowisko i jego potrzeby powinny wyznaczać nauczycielowi kierunki działań najbardziej korzystne dla dzieci, rodziców i placówki przedszkolnej.

 

Nadrzędnym celem tego planu jest zachęcanie rodziców do współpracy w atmosferze zrozumienia i sympatii oraz postrzeganie ich jako cennych partnerów w doskonaleniu działań wychowawczych.

 

 

Cel ogólny:

 

  • Wdrażanie rodziców do ścisłej współpracy z przedszkolem i umożliwienie im udziału w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci.

 

 

 

Cele szczegółowe:

 

  • Dążenie do jednolitości oddziaływań wychowawczo- dydaktycznych  przedszkola i środowiska rodzinnego.

  • Wszechstronny rozwój dziecka.

  • Stworzenie partnerskich relacji między rodzicami a nauczycielami w zakresie odpowiedzialności za proces wychowawczy dzieci.

  • Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych.

  • Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola.

  • Współdziałanie z rodzicami w zakresie rozpoznawania możliwości rozwojowych dzieci.

  • Angażowanie rodziców w prace użyteczne na rzecz przedszkola.

  • Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację.

  • Przekazywanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu.

  • Przekazywanie informacji na temat wyników diagnozy w szczególności dzieci 5 - letnich.

  • Współudział nauczycieli i rodziców z rozwiązywaniu zaistniałych problemów wychowawczych

  • Poznanie opinii rodziców na temat funkcjonowania placówki oraz oczekiwań względem przedszkola.

 

 

Lp.

Zadania

Sposób realizacji

Termin realizacji

Uwagi

1.

Poznanie dzieci i ich środowiska

1. Przeprowadzenie  obserwacji oraz diagnozy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole

2. Informowanie rodziców o wynikach przeprowadzonych diagnoz

3. Rozmowy indywidualne, konsultacje, odbywane z inicjatywy nauczycieli i rodziców: dzielenie się osiągnięciami i niepowodzeniami dziecka, bieżące informacje z życia grupy i o dziecku, rozwiązywanie zaistniałych problemów dydaktycznych i wychowawczych;

4. Uzyskanie zgody rodziców na:

-  uczestnictwo dzieci w terapii logopedycznej;

- odbiór dzieci z przedszkola;

- udział dzieci w zajęciach dodatkowych organizowanych w przedszkolu;

- uczestnictwo dz. 5 letnich w zajęciach religii,

1. Październik 2014

2. Listopad 2014  

3. W ciągu roku  

4. Wrzesień 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Zachęcanie rodziców do współdziałania

1. Opracowanie planu współpracy przedszkola z rodzicami i przedstawienie rodzicom na zebraniu.

2.  Zapoznanie rodziców z dokumentacją przedszkola: Statut, Koncepcja Pracy, Procedury bezpieczeństwa, Program wychowawczy i Profilaktyki. Wprowadzanie w tej dokumentacji  zmian, z inicjatywy rodziców.

3. Udział rodziców w planowaniu tematyki spotkań z poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną

4. Systematyczne prowadzenie kącików grupowych: aktualizowanie prac plastycznych dzieci, prezentacja zamierzeń dydaktyczno- wychowawczych, nauczanych  piosenek, wierszy

5. Prowadzenie kącików informacyjnych dla rodziców:

- umieszczanie informacji o uroczystościach i planowanych wycieczkach .

- umieszczanie miesięcznych zagadnień wychowawczo – dydaktycznych ,

6. Zachęcenie do systematycznego odwiedzania strony WWW przedszkola.

7.  Udział rodziców w organizacji planowanych konkursów, uroczystości, teatrzyków, wycieczek.

8.  Pomoc w zakupie paczek choinkowych i zabawek do grup.

9. Pozyskiwanie sponsorów.

10. Pozyskiwanie informacji na temat potrzeb i oczekiwań rodziców oraz poznanie opinii na temat  funkcjonowania placówki, poprzez  różnorodne formy kontaktów z rodzicami: wywiad, ankieta, skrzynka kontaktowa.

1. Wrzesień 2014

2. Wrzesień 2014 

3. W ciągu roku 

4. W ciągu roku

5. W ciągu roku

 6. W zależności od potrzeb potrzeb

7. W zależności od potrzeb 

8. Grudzień 2014 

9. W ciągu roku 

10. W zależności od potrzeb

 

3.

 Zachęcanie rodziców do udziału w uroczystościach przedszkolnymi, zajęciach otwartych, spotkaniach grupowymi.

 

1. Zapraszanie rodziców na okolicznościowe uroczystości ogólno- przedszkolne i grupowe; wspólna zabawa.

2.Wykonywanie indywidualnych zaproszeń

3. Organizowanie zebrań, zajęć otwartych, warsztatów dla rodziców oraz dni otwartych w przedszkolu,

4. Organizacja festynu rodzinnego „Święto Rodziny”.

5.  Zachęcanie rodziców do czytania w przedszkolu dzieciom bajek w ramach akcji „ Cała Polska czyta dzieciom”.

6.  Udział rodziców w  akcjach charytatywnych.

1. W ciągu roku 

2. W zależności od potrzeb 

3. Wg harmonogramu

4. Czerwiec 2015

5. W ciągu roku

6. W zależności od potrzeb

 

4.

Pedagogizacja rodziców.

1. Popularyzacja czytelnictwa pedagogicznego z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rodziców; kserowanie ciekawych artykułów, ćwiczeń i zadań dla dzieci.

2. Informowanie rodziców o kierunkach pracy przedszkola i zamierzeniach wychowawczo-dydaktycznych w bieżącym roku szkolnym oraz realizowanych przez nauczycielki w każdym miesiącu.

3. Organizacja spotkań grupowych– rozmowy dotyczące osiągnięć dzieci, problemów wychowawczych i innych wynikających z inicjatywy i zainteresowań rodziców.

4. Zapoznanie rodziców z podstawą programową oraz programem wychowania przedszkolnego.

5. Organizacja spotkań ze specjalistami z poradni pedagogiczno- psychologicznej

6.   Organizacja warsztatów dla rodziców

 

1. W zależności od potrzeb

2. W ciągu roku 

3. W zależności od potrzeb 

4. Wrzesień 2014

5. W zależności od potrzeb

6. W ciągu roku