Drukuj

Informacje dla rodziców - Charakterystyka gotowości szkolnej dziecka

Opublikowano w Puchatki

Spis treści

 

 

 

Charakterystyka gotowości szkolnej

dziecka

Charakterystyka dziecka dojrzałego umysłowo

  • Chce się uczyć i poznawać;
  • Z zainteresowaniem opowiada o obowiązkach przedszkolnych;
  • Interesuje się czytaniem i pisaniem oraz liczbami;
  • Zadaje dużo pytań dorosłym;
  • Swobodnie posługuje się mową;
  • Rozumie mowę innych;
  • Opanowało określony zakres umiejętności czytania;
  • Zdolne jest do skupienia uwagi;
  • Posiada pewien zasób doświadczeń; itp.

W zakresie gotowości intelektualnej ważną rolę odgrywa aktywność poznawcza dziecka, jego zainteresowanie bliższą i dalszą rzeczywistością, zainteresowanie wiedzą jako głównym źródłem informacji. Dziecko – gotowe intelektualnie do szkoły – chce się uczyć i dysponuje zasobem wiadomości, doświadczeń wyobrażeń, będących podstawą do rozwoju pojęć. Potrafi też słuchać ze zrozumieniem tego, o czym mówi nauczyciel, spełniać jego polecenia, jasno i konkretnie odpowiadać na jego pytania. Ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze (mowę, myślenie, uwagę, pamięć, wyobraźnię, spostrzegawczość), a jego mowa jest poprawna pod względem artykulacyjnym. W zakres gotowości intelektualnej wchodzi też gotowość do pisania, czytania i matematyki. Na gotowość do pisania składa się rozpoznawanie kierunków, orientacja w przestrzeni, pamięć ruchowa, myślenie reprodukcyjno - analityczne, usprawniona ręka prawa i lewa, szybkość odtwarzania znaków graficznych, koordynacja wzrokowo-ruchowa. O gotowości do nauki czytania można mówić wtedy, gdy dziecko ma dobrze rozwiniętą spostrzegawczość wzrokową i słuchową. Stanowi ona podstawowy warunek opanowania umiejętności dokonywania przez nie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej, która przejawia się w różnicowaniu i rozpoznawaniu dźwięków i kształtów. Ważne jest też to, by dziecko wymawiało poprawnie wszystkie głoski, wyrazy i zwroty. Natomiast gotowość do nauki matematyki obejmuje rozumienie i umiejętność określania przez dziecko stosunków przestrzennych, czasowych i ilościowych w działaniu praktycznym. Szczególnego znaczenia nabiera również umiejętność wyodrębniania i klasyfikowania zbiorów różnych przedmiotów według cech jakościowych.



Charakterystyka dziecka dojrzałego emocjonalno –

społecznie

  • Jest samodzielne, zaradne, itd.;
  • Potrafi nawiązywać kontakty z rówieśnikami i nauczycielem wychowania przedszkolnego;
  • Łatwo orientuje się w nowym środowisku społecznym;
  • Posiada równowagę uczuciową i opanowanie;
  • Jest zdyscyplinowane;
  • Jest obowiązkowe i wytrwałe;
  • Jest wrażliwy na opinię nauczyciela;
  • Wierzy we własne siły; itp.

Przejawem gotowości emocjonalno-społecznej dziecka jest panowanie nad własnymi emocjami i równowaga nerwowa, a także wiara w siebie i swoje możliwości, radość z odnoszonych sukcesów i spokojne znoszenie porażek. Dziecko wstępujące do szkoły przejawia duży stopień samodzielności, zaradności, odpowiedzialności. Potrafi nawiązywać kontakty z rówieśnikami, nauczycielem, innymi osobami dorosłymi i obdarza je uwagą wartościującą. Przestrzega norm i zasad obowiązujących w grupie i respektuje prawa kolegów. Poza tym jest obowiązkowe, wytrwałe, umiejące oceniać nie tylko poczynania innych osób, ale także dokonywać samooceny. Stosuje zwroty grzecznościowe, zna swoje imię i nazwisko.


 

Charakterystyka dziecka dojrzałego fizycznie

  • Jest zdrowe;
  • Posiada ogólną sprawność i wydolność organizmu;
  • Posiada odpowiedni zasób sił fizycznych;
  • Jest odporne na zmęczenie;
  • Jest zrównoważone nerwowo;
  • Jest zręczne i sprawne;
  • Wykonuje ruchy ciągłe;
  • Utrzymuje kierunek ruchu;
  • Potrafi hamować impulsy ruchowe;
  • Przetwarza graficzny obraz litery lub wyrazu na obraz dźwiękowy głosek lub słów; itp.

Rozwój fizyczno-ruchowy dziecka jest prawidłowy, gdy przejawia ono ogólną sprawność fizyczną, a także sprawność manualną, polegającą na koordynacji wzrokowo-ruchowej. Ruchy wykonywane przez dziecko są precyzyjne i nie występują nasilone współruchy podczas wykonywania różnych czynności. Zmniejsza się też napięcie mięśniowe podczas wykonywania ruchów przyswojonych wcześniej. Występuje też dobra koordynacja ruchów całego ciała podczas wykonywania przez kilkulatka czynności samoobsługowych. U dziecka gotowego do rozpoczęcia nauki w szkole dobrze rozwinięte są ruchy postawno-lokomocyjne, przejawiające się w umiejętności zachowania ciała w równowadze, dostosowaniu własnego kroku do kroku rówieśników, a nawet do osób dorosłych. Ważny jest stan zdrowia dziecka, odporność na choroby, zmęczenie oraz prawidłowy rozwój narządów i układów wewnętrznych.